Dünya düzeni 9 Kasım 1989 tarihinde yıkılan Berlin duvarı ile yeniden şekillenmeye başlayarak ülkeler arasında fiziki sınırlamalar zayıflamıştır.
Bilgi, bilgi üretimi ve bilgi kullanımının coğrafik konumdan bağımsız hale getiren bilgisayar ve internet teknolojilerinin gelişimi ile şekillenen “Bilgi Çağı” ve bu çağda kendi kural ve bileşenleri ile gelişen “Bilgi Ekonomisi” bu çağ içinde büyüyen ve gelişen neslin üretim ve tüketim sistemi mekanizmalarında yer alması 21’nci yüzyılı, tam da başından itibaren, şekillendirmeye başlamıştır.
Bilgi, bilgi üretimi ve bilgi kullanımının coğrafik konumdan bağımsız hale getiren bilgisayar ve internet teknolojilerinin gelişimi ile şekillenen “Bilgi Çağı” ve bu çağda kendi kural ve bileşenleri ile gelişen “Bilgi Ekonomisi” bu çağ içinde büyüyen ve gelişen neslin üretim ve tüketim sistemi mekanizmalarında yer alması 21’nci yüzyılı, tam da başından itibaren, şekillendirmeye başlamıştır.
Acımasız küresel rekabet yaşayan
dünya düzenini fark eden ve bu dönüşüme önlem alarak uyum sağlayabilecek irade ile bunu uygulayan
ülkeler refah yolunda önemli adımlar atabilecektir. Genç nüfus oranı ve
nitelikli insan seviyesi yüksek ülkeler arasında aynı zamanda doğal kaynak zengini
olanlarda, özellikle de Çin ve Hindistan gibi insanıni teknolojiyi de
kullanarak iş (task) ile bir araya getirme başarısını gösterebilenler fark
yaratmaya zaten başlamıştır...
Bu yönde, Colorado, ABD’de bir orta
öğrenim yöneticisi olan Karl Fisch’in okulundaki öğrenim düzenini ve öğrenme metotlarını
21’nci yüzyıl gereklerine uygun geliştirilmesi gayesi ile hazırladığı bir
çalışma dikkat çeken tespitlere sahiptir. Bunu benzer başkaları izlemiştir..
Sosyal paylaşım ağlarında küresel
ölçekte izlenen “Kayma Gerçekleşiyor” başlıklı çalışma sunumunun farklı amaçlı
türevleri zaman içinde aynı ağlarda yerini almaya başlamıştır.
Yapılan değerlendirme ve (1000$
değerindeki bir bilgisayarın 2049 yılına kadar tüm insanlığa ait hesaplama
kabiliyetinin üzerine geçeceği kabiliyet ve kapasiteye ulaşabilmesi gibi) öngörülerin
tamamına katılmak olanaklı olmasa da, tespitleri açısından etkileyici ve
düşündürücü değerlendirmeleri ile beğeni kazanan çalışmalar olmuştur.
Kayma
Hızla Gerçekleşiyor (Shift Happens) - 2010
- Çin’de
her bir milyon kişide sizin gibi biri olsa ülke genelinde sizin gibi 1300
kişi var demektir. Benzer şekilde Hindistan’da sizin gibi 1100 kişi
demektir.
- Çin
kısa sürede dünyada İngilizce konuşulan ülkelesi olacak.
- Hindistan
nüfusunun %25'i en yüksek IQ seviyesine sahiptir ve sayısı Kuzey Amerika toplam
nüfusundan fazladır.
- Bu durum bu ülkelerdeki yüksek IQ seviyesine
sahip çucuk sayısının ABD’deki toplam çocuk sayısından daha fazla
olduğunu göstermektedir.
- 2010
yılında en fazla talep edilen 10 iş 2004 yılında mevcut değildir.
- Şu
andaki eğitim/öğretim sisteminde bulunan öğrenciler henüz icad edilmemiş
teknolojileri kullanan ve dolayısı ile henüz mevcut olmayan işler için
yetiştirilmeye çalışılmaktadır.
- Problemleri
çözebilmek için problemlerin neler olduğunu bile bilinmemektedir.
- ABD
Çalışma Bakanlığı bugün öğrenim çağında olanların 38 yaşına gelene dek
10-14 iş değiştireceğini tahmin etmektedir.
- Çalışanlardan,
- Her dört kişiden biri mevcut iş yerlerinde 1
yıldan az süredir çalışmaktalar.
- Her iki kişiden biri mevcut iş yerlerinde 5
yıldan az süredir çalışmaktalar.
- ABD'de
2009 yılında evlenen her sekiz çiftten biri internet üzerinde tanışmıştır.
- MySpace
kayıtlı üyesi sayısı 200 milyon üzerindedir. MySpace bir ülke olsaydı,
(Endonezya ile Brezilya arasında) dünyanın en büyük beşinci ülkesi olurdu.
- Geniş
band internet kullanımı bakımından birinci sırada Bermuda, ondokuzuncu
sırada ABD, yirmiikinci sırada Japonya gelmektedir.
Geometrik
hızla değişen bir zamanda yaşıyoruz… (We are living in Exponantial Times)
- Her
ay google üzerinde 31 milyar search yapılmaktadır.
- Bu rakam, 2006 yılında 2,7 milyar idi..
- Düşüdük mü; Google'dan önce bu soruları kime soruyorduk?
- İlk
ticari metin mesajlari (SMS) Aralık 1992'de gönderilmiştir.
- Bugün hergün gönderilen ve alınan SMS dünya
nüfusunun üzerindedir.
(2011 yılında beklenen 7 trilyon SMS - (5+ milyar mbil telefon
hattı üyeliği, %20 Çin))
- Küresel
pazardaki kullanıcı sayısının 50 milyona ulaşması,
- Radyo'da 38 yıl,
- Televizyon'da 13 yıl,
- İnternet'te 4 yıl,
- Ipod'da 3 yıl,
- Facebook'ta 2 yıl, (Temmuz
2011: 800 million active users)
sürdü.
- Internet
kullanıcısı,
- 1984 yılında 1000,
- 1992 yılında 1 milyon,
- 2008 yılında 1 milyar, (26 Ocak 2011: 2 milyar)
idi...
- Bugün
İngilizce'de 540 bin kelime var.
- Bu sayı Shakespeare zamanının 5 katıdır.
- New
York Times'ın bir haftada yayınladığı bilgi seviyesi 18nci yüzyılda
yaşayan bir insanın sahip olacağından fazladır.
- Bu
yıl 4 exabyte (4,0 X 10^19) özgün bilginin yayımlanacağı tahmin ediliyor.
Bu seviye önceki 5 bin yılda üretilen seviyenin de üzerindedir.
- Her
2 yılda bir Teknik Bilgi ikiye katlanmaktadır.
- Teknik alanda 4 yıllık eğitime başlayan bir
öğrenci için üçüncü yılında ilk yıl öğrendiklerinin yarısının güncel
olmaması demektir.
- Japon
NTT firması tek bir fiber ipinden saniyede 14 trilyon bit geçebilen fiber
optic kabloyu başarı ile test etmiştir.
- Bu veri seviyesi 2660 CD veya her saniyede 210
milyon telefon konusmasına denktir.
- Bu sayı bugün her 6 ayda bir üçe katlanmaktadır,
gelecek 20 yıl içinde de bu seviyede gelişme beklenmektedir.
- 2013
yılına kadar insan beyninin hesap kabiliyetini aşan bir süper bilgisayar
yapılacaktır.
- 2049 yılına kadar 1000$ değerindeki bir
bilgisayarın tüm insanlığa ait hesaplama kabiliyetinin üzerine geçeceği
tahmin edilmektedir.
- Bugün
5 dakika içinde,
- ABD'de 67,
- Çin'de 274,
- Hindistan'da 395,
bebek
dünyaya gelmektedir.
Ve
694 bin şarkı yasal olmayan bir şekilde internetten indirilmiştir.
Yetiştirme tarzları, örgün/yaygın öğrenim
ve sosyal/mesleki eğitim ve kariyer beklentileri ve çalışma anlayışları
açısından dikkat çekici bir analiz.
ABD kaynaklı olsa da...
Benzer bir konu insan
sermayesi ve iletişim teknolojileri yönünden de incelenmiş..
Biliyor
muydunuz? (Did you know? Human Capital Edition) - 2009
- Bugün
gönderdiğiniz 1 e-posta 165 milyar e-postadan biridir.
(2011:
~1.2 milyar eposta non-spam kaynaklardan gönderiliyor, Eğer, spam/phishing
kaynaklılar da kabul edilir ise bu seviye 75% daha fazladır. Toplamda saniyede
iki milyon adet)
- Ortalama bir çalışan çalışma hayatının 10 yılında
e-postalar ile uğraşacaktır.
- İşletmeler (%75'i spam olan) e-postalarla
uğraşması için yılda 25 bin $ yöneticisine ödeyecek ve bu durum
şirketlere yılda 130 milyar $'a mal olacaktır.
- Sosyal network sitesi kullanıcılarının 2/3'si
aktif çalışanlardır ve hergün 18,5 milyar dakikayı bu sitelerde
geçirmektedir.
- Çalışmaya ayırdıkları zaman ne kadardır?
- Sosyal network siteleri doğru yönetilmezler ise
üretkenlik katilidir.
- Hindistan'ın
yıllarca ana ihraç kalemi olan değerli taş ve mücevherat yerini insan
sermayesine bırakmıştır.
- Ülke dışında çalışan her Hindistan'lı başına her
hafta ülkeye gönderilen pazar miktarı 100 $'dır.
- Bu miktar Hindistanın toplam ihracatının 1/3'ine
eşittir.
- İnsanlar
arası iletişim de değişmiştir.
- Posta'dan e-postaya dönüşmüştür.
- Çalışanların 1/4'i yüzyüze görüşmek yerine
e-posta ile haberleşmeyi yeğlemektedir. Bu seviye 2020'de 3/4'e
çıkacaktır.
- Eğer
yöneticiler en büyük varlıklarının çalışanları olduğunu söylüyorlar
ise, NEDEN,
- e-postalarını günlük okumakta,
- Maaşlarını aylık ödemekte,
- Envanterlerini 3 ayda bir kontrol etmekte,
- Techizatlarının bakımlarını 6 ayda bir yapmakta,
- AMA, çalışanlarının sorumluluk ve
performanslarını yılda 1 defa değerlendirmektedir?
Etki:
İşgücü (insan sermayesi) ile ilgili uygulamalar finansal uygulamalar seviyesine
çıkamamış ve hala “Endüstriyel Çağ” seviyesinde kalmıştır.
Etki:
Henüz İşgücü (insan sermayesi) toplam harcamaların %77 kısmını oluşturmaktadır.
- Çin
kısa sürede dünyada İngilizce konuşulan ülkelesi olacaktır.
- İngilizce
konuşan pazar 300 milyonu geçecektir.
- Böylece şirketler en büyük İngilizce konuşan en
büyük yetenek havuzuna erişim olanağına sahip olacaklardır.
- Bugün
öğrenim çağında olanların 38 yaşına gelene dek 10-14 iş değiştireceğini
tahmin edilmektedir.
- Ortalama iş rolü başına 1,5 yıl çalışma ve 2240
adam-saat işe alışma zamanı demektir. Bu sürede Venüs'e gidip
dönülebilir.
Etki:
Çalışanlar herzamankinden daha hızlı üretken olma ihtiyacındadır.
- Bir
öğrencinin ilk yılda öğrendiklerinin yarısı üçüncü yıllarında güncelliğini
yitirecektir.
- Bu "öğrenme çevikliği"nin bilgi esaslı
çalışanda kritik faktör olduğu anlamına gelmektedir.
- Yapılandırılmış
sürekli öğrenme programı olamayan şirket potansiyelini ciddi anlamda
sınırlandırmıştır.
- 2013
yılına kadar insan beyninin hesap kabiliyetini aşan bir süper bilgisayar
yapılacaktır.
- 2005 yılında kullanılan teknoloji, çalışanın
şirketini "ne zaman" ve "niçin" bırakacağı
tahminlerinde kullanılmıştır.
- Bu teknolojiyi kullanmayan pekçok şirket bugün
beş yıl, 2015'de 10 yıl, 2020'de 15 yıl geride olacaktır.
- Eğer
Facebook bir ülke olsaydı, Japonya'nın iki misli bir ülke olurdu.
- İnternet toplumu pekçok güçlü ve büyük ülkeden
bile daha büyüktür.
(2011:
Facebook kullanıcı sayısı 800,000,000 (dğnyanın 3.ncü büyük ülkesi / dünya
nüfusunun 11%+))
Bu, insan ve teknolojinin bir araya
geldiği yeni dünyaya dönüşümü yaşıyoruz demektir.
Etkileri ve sonuçları ile hedef
aldığımız pazarların müşterekliği ile... Fazla yoruma da gerek bırakmamış....
Düşündüm ben de... gelişigüzel... daldan dala atlayarak...
Neler oluyor?
·
Teknoloji gelişmektedir.
o
Öğrenilmesi gereken hacmi artmaktadır.
§ Öğrenme
yöntemleri değişmektedir.
o
Ürün karmaşıklığı ve ürün gelişim hızı artmaktadır.
§ Temel eğitim
yanında süreklilik ve fark eğitimi ihtiyacı artmıştır.
o
Süreç karmaşıklığı artmaktadır.
§ Temel eğitim
yanında süreklilik ve fark eğitimi ihtiyacı artmıştır.
o
İzlenebilirlik artmaktadır.
§ Görüntüsel
berberlik coğrafik uzaklığa rağmen olanaklıdır.
o
Zekanın devreye girdiği aşamalarda insan daha
da fazla önem kazanmaktadır.
§ Ama insanın
düşünce ve süreç yaşama gücü tembelleşmektedir.
·
Küresel faaliyet gelişmektedir.
o
Yabancı dil bilgisi önemi artmıştır.
o
Uyum önemi daha da fazla artmıştır.
o
Empati
önemi daha da fazla artmıştır.
o
Toplumsal ve ulusal kaynaklı kültürel
etkilerin önemi azalmıştır.
·
Ekonomik konjonktür ve kabuller sürekli
değişmektedir.
o
Kaos
ve denge anlam değişmektedir.
o
Yenileşim rekabetin temel gerekliliği haline
gelmektedir.
o
Yaşam tarzlarında mobilite önem
kazanmaktadır.
·
Görevdeki nesiller değişmektedir.
Alt kültür ve karşı kültür ögeleri nedeni
ile,
·
Baby Boomer Kuşağı (1946-1964)
Sloganı: Çalışmak için yaşamak!
II. Dünya Savaşı etkilerini yaşayan.. Sağlıklı bir ekonomide paylaşım ve ekip çalışması eğitimde öğretilenler.(işgücünün % 34)
Sloganı: Çalışmak için yaşamak!
II. Dünya Savaşı etkilerini yaşayan.. Sağlıklı bir ekonomide paylaşım ve ekip çalışması eğitimde öğretilenler.(işgücünün % 34)
·
X Kuşağı (1965-1979) - Gen X
Sloganı: Yaşamak için çalışmak!
Calisan Ana-Babalı çocukları… Krizler ve belirsizliklerle boğuşan kayıp nesil. (işgücünün % 18)
Sloganı: Yaşamak için çalışmak!
Calisan Ana-Babalı çocukları… Krizler ve belirsizliklerle boğuşan kayıp nesil. (işgücünün % 18)
·
Y Kuşağı (1980-1999) - Gen Y / Millennials
Sloganı: İş ve yaşam dengesi!
Teknoloji içine doğan otorite ve geleneksel değerlere geleneksel yaklaşan nesil (neo- liberal)
Sloganı: İş ve yaşam dengesi!
Teknoloji içine doğan otorite ve geleneksel değerlere geleneksel yaklaşan nesil (neo- liberal)
·
Z Kuşağı (2000 sonrası..) - Gen Z / Internet Generation
Sloganı: Daha durun bakalım!
Önceki nesiller açısından: "kitle iletişim teknolojileri ile tatminsiz, kararsız ve doğuştan tüketici çocuk".
Sloganı: Daha durun bakalım!
Önceki nesiller açısından: "kitle iletişim teknolojileri ile tatminsiz, kararsız ve doğuştan tüketici çocuk".
·
Z Ötesi (Zamanla ayrışacak..) - Gen Z+
Uçuş
ihtiyacı gelişmektedir..
Ekonomik büyüme - Demografik
değişim (kentleşme ve sağlık artışı) etkisinde…
1960 - 2009
Turkiye 51 >
72,1
ABD 69,8 > 78,7
Çin 46,6 > 73,3
Hindistan 42,4 >
64,1
İsveç 73 > 81,4
Günde 10000 adet
uzun uçuş yolcusu alan şehir sayısı (iç hat uçuşları hariç 3700 km.den fazla)
2010-2030 arasında 39 adetten 90 adete çıkacak..
Türkiye
- Çin karşılaştırması
Küresel ölçekte son
üç yıldır yaşanan kriz içinde;
·
Medianı 35,5 yaş
olan 1,3+ milyar insan ile (her beş
dakika da 300 çocuk doğan) dünyanın en
kalabalık nüfusuna,
[Türkiye: medyanı
28,5 olan 78+ milyon insan - dünyada 17.nci.]
·
780 milyon ile
dünyanın en kalabalık çalışan gücüne,
[Türkiye: 24,7
milyon - dünyada 24ncü (Libya krizi
öncesi 1,2 milyon yurtdışı çalışan)]
·
74 Trilyon dolarlık
dünya ekonomisinde $10.09 trilyon dolar
(dünyanın %13,6’sı) GSYİH ile üçüncü sıradaki ekonomisine,
[Türkiye: 960
milyon dolar (dünyanın %1,29’u) -
dünyada 17.nci.]
·
Yıllık %10,3 (dünyada 6ncı sırada) oranda ekonomik
büyümeye,
[Türkiye: %8,2 (18nci sırada)]
Çin ile Türkiye
arasında ticari hacim
·
Son sekiz yılda 2
milyar dolardan 17 milyar dolara çıkmış.
·
Gelecek 8 yılda da
50 milyar dolara çıkmasının planlanmıştır.
2010 Türkiye-Çin ticaret
hacmi (17 milyar $)
Türkiye-ABD (3,8 -
12,3 = 16,1 milyar $)
·
2011 - 6 ay 14.11
milyar $
o
Ticaret hacmi
değişimi - YoY +37,5%
o
Türkiye ihracaatı
1.32 milyar$
o
Türkiye ithalatı
12.79 milyar $ (YoY + 41,9%)
o
Ticaret açığı 11.47
milyar $ (YoY 47,8%)
T.C. Başbakanı:
Hedef ticaret hacmini 10 yılda 100 milyar $ yapmak.
(kur riskini
azaltmak üzere TL ve yuanla ticaret yapma)
Çin'de;
·
Gelecek 5 yıl
içinde 50 milyon / yıl,
·
Gelecek 10 yıl
içinde 100 milyon / yıl,
turistik
amaçlı dış seyehat beklenmektedir.
Türkiye'nin,
gelecek 10 yılda (2010 - 28,6 milyon);
·
50 milyon turist,
·
50 milyar turizm
geliri,
hedefi var
ise bu hedefe en büyük katkıyı Çin sağlayabilir. Türkiye %5 pay alabilse 5
milyon turist eder…
October 02, 2011
World 6,965,700,000 October 2, 2011 (US Census Bureau's World Population Clock)
1
China 1,339,724,852
2
India 1,210,193,422
FACEBOOK Users 800,000,000 (11%+ of world population)
3
United States 312,340,000
4
Indonesia 237,556,363
5
Brazil 190,732,694
6
Pakistan 177,395,000
7
Nigeria 158,423,000
8
Bangladesh 151,365,000
9
Russia 142,914,136
10
Japan 127,950,00
January 14, 2011 - Royal Pingdom web monitoring service:
2010 - 1.9 billion emailers sent 107
TRILLION emails
1.97 billion – Internet users
worldwide (June 2010). Most are in Asia.
294 billion – Average number of
email messages per day.
89.1% – The share of emails that
were spam.
255 million – The number of websites
as of December 2010.
October 02, 2011 - People on Facebook (http://www.facebook.com/press)
More than 800 million active users (more
than 350 million active mobile device users)
>50% of our active users log on
to Facebook in any given day
>2 billion posts are liked and
commented on per day
>250 million photos are uploaded
per day
More than 70 languages available on
the site
Average user has 130 friends
> 475 mobile operators globally
working to deploy and promote Facebook mobile products
Kayma
gerçekleşir oluyor; hazır mıyız?..
Can EREL
3 Ekim 2011
Faydalanılan Kaynaklar :
1. Shift Happens - 2010
2. Did you know ? Human Capital Edition - 2009
3. A Day Made of Glass...
Her yıl güncelenen sunumum 2012 sürümü
YanıtlaSil"Did You Know?/Shift Happens" (Version 6, 2012)
http://www.youtube.com/watch?v=XVQ1ULfQawk