20110113

Sevgi... İnsana yakışan...

Sevgi1



İnsan; duyguları ile değer taşımaktadır. Ve insan, duygularının kurguladığı ve yeteneklerinin şekillendirdiği yaşamı ile anlam ve konum kazanmaktadır.

İnsanı bir şeye veya bir kimseye karşı yakın ilgi ve bağlılık göstermeye yönelten duygu olarak tanımlanan SEVGİ, varlıklar arasında en mükemmel ve yapıcı şekli ile sadece insanın yaşabileceği güzel ve anlamlı duygudur.

Sevgi çeşitleri içinde;
  • Oluşma dinamiğinin karmaşıklığı,
  • Yarattığı karşılıklı etkinin yüksek seviyesi ve sürekliliği,
  • Sonucunda ortaya çıkaracağı; çıkarsız bir beraberlik ve dayanışma, içten bağlılık içerisinde ve güçlü bir dostluk zinciri tesis edebilen bir toplum oluşturabilme gücü,

nedeni ile “insan sevgisi”, en önemlisi olarak kabul edilebilir.

“İnsan Sevgisi”nde nitelik ve süreklilik için;
  • Sağlam bir içten bağlılık; yani sadakat,
  • Saf bir içtenlik; yani samimiyet,
  • Karşılıklı olarak düşüncelere, inançlara, gelenek ve göreneklere, yaşam biçimine saygı,
gerekliliği açıktır.

Doğal olarak, insan,
  • Bireyi olarak içinde yer aldığı (aile, toplum ve millet gibi) sosyal düzen,
  • Elemanı olarak içinde bulunduğu doğal düzen,
nedeni ile bu sistemlerin her bir elemanına karşı ilgilidir, onlarla bağlar kurmaya çalışır.

İnsanın ilgi ve bağlılık duygusu, yani sevgisi büyüdükçe sistem ve karşısındaki açısından da o ölçüde önem kazanır.

Mevlana’nın “Sevgide güneş gibi ol, dostluk ve kardeşlikte akarsu gibi ol, hataları örtmede gece gibi ol, tevazuda toprak gibi ol, öfkede ölü gibi ol, her ne olursan ol, ya olduğun gibi görün, ya göründüğün gibi ol.” deyişini de dikkate alarak,
  • İnsana sevmek yakışır,
  • Sevgi ile “insan” olunur,
demekte behis olmasa gerek..

Ve karar verdim: "En az bir sevgi eylemini içermeyen günüm yaşanmamış demektir!."

Sevgi ile kalın, esen kalın!

Can EREL
16.01.2011


1 Aynur EREL’in aynı isimli makalesinden esinlenilerek geliştirilmiştir.


____________________
Giordano Bruno'dan (*):
İki şey 'Kalitesiz İnsan'ın özelliğidir: 1- Şikayetçilik 2- Dedikodu
İki şey çözümsüz görünen problemleri bile çözer: 1- Bakış açısını değiştirmek 2- Karşındakinin yerine kendini koyabilmek
İki şey yanlış yapmanı engeller: 1- Şahıs ve olayları akıl ve kalp süzgecinden geçirmek 2- Hak yememek
İki şey kişiyi gözden düşürür: 1- Demagoji (laf kalabalığı) 2- Kendini ağıra satmak (vazgeçilmez göstermek)
İki şey insanı 'Nitelikli İnsan' yapar: 1- İradeye hakim Olmak 2- Uyumlu Olmak
İki şey 'Ekstra Değer' katar: 1- Hitabet ve diksiyon eğitimi almak 2-Anlayarak hızlı okumayı öğrenmek
İki şey geri bırakır: 1- Kararsızlık 2- Cesaretsizlik
İki şey kaşif yapar: 1- Nitelikli çevre 2- Biraz delilik
İki şey ömür boyu boşa kürekçekmemeni sağlar: 1- Baskın yeteneği bulmak 2- Sevdiğin işi yapmak
İki şey başarının sırrıdır: 1- Ustalardan ustalığı öğrenmek 2- Kendini güncellemek
İki şey başarıyı mutlulukla beraber yakalamanın sırrıdır: 1- Niyetin saf olması 2- Ruhsal farkındalık
İki şey milyonlarca insandan ayırır: 1- Sorunun değil, çözümün parçası olmak 2- Hayata ve her şeye
yeni (özgün, orijinal, farklı) bakış açısıyla yaklaşabilmek
İki şey gelişmeyi engeller: 1- Aşırılık (mübalağa, ifrat) 2- Felakete odaklanmış molmak
İki şey çözüm getirir: 1- Tebessüm (gülümseme) 2- Sükut (susmak)
İki şeyin değeri kaybedilince anlaşılır: 1- Anne 2- Baba
İki şey geri alınmaz: 1- Geçen zaman 2- Söylenen söz
İki şey ulaşmaya değerdir: 1- Sevgi 2- Bilgi
İki şey "hayatta önemli olan her şey" içindir:1- Nefes alabilmek 2- Nefes verebilmek
(*: Giordano Bruno, Latin Düşünür (1548 - 17 Şubat 1600))
  

4 yorum:

  1. Sevgi kadar saygi da onemli, selam da, saglik da. "S" harfinde bir hikmet var sanki,
    Suleyman ;)

    YanıtlaSil
  2. "S"...
    Hikmetine inanırım; örnekleri ile yaşadım, bilirim... Özellikle de "Saygı"... Bir gün mutlaka!.

    YanıtlaSil
  3. "“Sevgi”, “Saygı” ve “Hoşgörü” hep el eledir; sürekliliği olan ve değer taşıyan ilişkilerde..." demiştim.

    YanıtlaSil
  4. “Sevgiyi çabuk kaybediyorsun, pişmanlığın uzun yıllar sürüyor...“

    Öğrendim ki...
    Kimseyi sizi sevmeye zorlayamazsınız.
    Kendinizi sevilecek insan yapabilirsiniz,
    Gerisini karşı tarafa bırakırsınız.

    Öğrendim ki...
    Güveni geliştirmek yıllar alıyor,
    Yıkmak bir dakika.

    Öğrendim ki...
    Hayatında nelere sahip olduğun değil
    Kiminle olduğun önemli.

    Öğrendim ki...
    Sevimlilik yaparak 15 dakika kazanmak mümkün
    Ama sonrası için bir şeyler bilmek gerek.

    Öğrendim ki...
    Kendini en iyilerle kıyaslamak değil
    Kendi en iyinle kıyaslamak sonuç getirir.

    Öğrendim ki...
    İnsanların başına ne geldiği değil
    O durumda ne yaptıkları önemli.

    Öğrendim ki...
    Ne kadar küçük dilimlersen dilimle
    Her işin iki yüzü var.

    Öğrendim ki...
    Olmak istediğim insan olabilmem
    Çok vakit alıyor.

    Öğrendim ki...
    Karşılık vermek
    Düşünmekten çok daha basit.

    Öğrendim ki...
    Bütün sevdiklerinle iyi ayrılman gerek
    Hangisi son görüşme olacak bilemiyorsun.

    Öğrendim ki...
    'Bittim' dediğin andan itibaren
    Pilinin bitmesine daha çok var.

    Öğrendim ki...
    Sen tepkilerini kontrol edemezsen
    Tepkilerin hayatını kontrol eder.

    Öğrendim ki...
    Kahraman dediğimiz insanlar
    Bir şey yapılması gerektiğinde
    Yapılması gerekeni
    Şartlar ne olursa olsun yapanlar.

    Öğrendim ki...
    Affetmeyi öğrenmek deneyerek oluyor.

    Öğrendim ki...
    Bazı insanlar sizi çok seviyor
    Ama bunu nasıl göstereceğini bilemiyor.

    Öğrendim ki...
    Ne kadar ilgi ve ihtimam gösterseniz
    Bazıları hiç karşılık vermiyor.

    Öğrendim ki...
    Para ucuz bir başarı.

    Öğrendim ki...
    En iyi arkadaşla sıkıcı an olmaz.

    Öğrendim ki...
    Düştüğün anda seni tekmeleyeceğini düşündüklerinden bazıları
    Kaldırmak için elini uzatır.

    Öğrendim ki...
    İki insan aynı şeye bakıp
    Tamamen farklı şeyler görebilir.

    Öğrendim ki...
    Aşık olmanın ve aşkı yaşamanın çok çeşidi vardır.

    Öğrendim ki...
    Her şartta kendisiyle dürüst kalanlar
    Daha uzun yol yürüyor.

    Öğrendim ki...
    Hiç tanımadığın insanlar,
    iki saat içinde,
    senin hayatını değiştirir.

    Öğrendim ki...
    Anlatmak ve yazmak ruhu rahatlatır.

    Öğrendim ki...
    Duvarda asılı diplomalar
    İnsanı insan yapmaya yetmez.

    Öğrendim ki...
    Aşk kelimesi ne kadar çok kullanılırsa, anlam yükü o kadar azalır.

    Öğrendim ki...
    Karşısındakini kırmamak ve inançlarını savunmak arasında çizginin
    nereden geçtiğini bulmak zor.

    Öğrendim ki...
    Gerçek arkadaşlar arasına mesafe girmez.
    Gerçek aşkların da!

    Öğrendim ki...
    Tecrübenin kaç yaşgünü partisi yaşadığınızla ilgisi yok,
    Ne tür deneyimler yaşadığınızla var.

    Öğrendim ki...
    Aile hep insanın yanında olmuyor.
    Akrabanız olmayan insanlardan ilgi, sevgi ve güven öğrenebiliyorsunuz.
    Aile her zaman biyolojik değil.

    Öğrendim ki...
    Ne kadar yakın olursa olsunlar
    En iyi arkadaşlar da ara sıra üzebilir.
    Onları affetmek gerekir.

    Öğrendim ki...
    Bazen başkalarını affetmek yetmiyor.
    Bazen insanın kendisini affedebilmesi gerekiyor.

    Öğrendim ki...
    Yüreğiniz ne kadar kan ağlarsa ağlasın
    Dünya sizin için dönmesini durdurmuyor.

    Öğrendim ki...
    Şartlar ve olaylar,
    Kim olduğumuzu etkilemiş olabilir.
    Ama ne olduğumuzdan kendimiz sorumluyuz.

    Öğrendim ki...
    İki kişi münakaşa ediyorsa,
    Bu birbirlerini sevmedikleri anlamına gelmez.
    Etmemeleri de sevdikleri anlamına gelmez.

    Öğrendim ki...
    Her problem kendi içinde bir fırsat saklar.
    Ve problem, fırsatın yanında cüce kalır.

    Öğrendim ki...
    Sevgiyi çabuk kaybediyorsun, pişmanlığın uzun yıllar sürüyor.

    Ataol BEHRAMOĞLU

    YanıtlaSil